Powody dla których mała firma potrzebuje identyfikacji

Przyciąganie klientów to spore wyzwanie, zwłaszcza dla małych firm, które posiadają dużą konkurencję w swojej branży. Właśnie dlatego trzeba znaleźć sposób, aby się wyróżnić. Choć metod może być wiele to rozwiązanie jest bardzo proste – najlepiej rozpocząć od stworzenia silnej identyfikacji wizualnej własnej firmy.

Identyfikacja wizualna – co to takiego i jaką pełni funkcję?

Identyfikacja wizualna jest zbiorem elementów, które tworzą wizerunek marki i są stosowane konsekwentnie podczas projektowania wszelkich elementów. Wobec tego jest to prezentacja wszystkiego, co ma dotrzeć do Twoich klientów, czyli logo, ulotki, papier firmowy, a także wszelkie grafiki na strony WWW, do social mediów i reklam.

Identyfikacja wizualna ma sprawić, że Twoja marka zostanie zapamiętana przez odbiorcę, który się z nią zetknie. Najlepiej tę sytuację porównać do pierwszego wrażenia o nowo poznanej osobie. Jeżeli posiada ona mocną osobowość, z pewnością ją zapamiętasz. Właśnie taką funkcję pełnią elementy wizualne w funkcjonowaniu marki na rynku. Dzięki nim marka może się wyróżnić, a także sprawić, że odbiorcy zaczną się z nią utożsamiać.

Dlaczego mała firma potrzebuje identyfikacji wizualnej?

W jaki sposób spójne elementy wizualne, takie jak dedykowany papier firmowy czy ulotki, mogą wspierać działalność firmy? Jakie argumenty przemawiają za tym, aby firma prezentowała się w sposób właściwy tylko dla niej? Korzyści jest wiele, ale my przedstawimy Wam 5 powodów, dzięki którym mała firma może zyskać na wizerunku, a następnie rozwinąć skrzydła.

1. Przekazywanie informacji

Kolory i symbole informują o branży, w której działasz, mogą również opowiadać historię marki od pomysłu do wprowadzenia na rynek, a nawet ukazywać wyróżniające cechy jej produktów. Takim sposobem dużo łatwiej jest docierać do odpowiedniej grupy docelowej, ponieważ za jednym spojrzeniem potencjalni klienci mogą ocenić, czy są zainteresowani usługami Twojej firmy, czy też nie.

W dokładnie taki sam sposób, identyfikacja wizualna komunikuje o wartościach marki np. poprzez sygnet. Jeżeli wartości, które przekazujesz, pokryją się z wartościami, które cenią Twoi odbiorcy, zwiększasz szansę, że to Ciebie wybiorą spośród konkurencji. Twoja marka posiada osobowość, a dzięki elementom wizualnym możesz ją przedstawić. Dla przykładu, odcienie niebieskiego mogą podkreślić formalny charakter Twojej firmy, z kolei kolor różowy może mówić, że Twoje produkty są kierowane do kobiet.

2. Wzbudzenie zainteresowania

Dobrze zaprojektowana identyfikacja wizualna jest interesująca, dlatego budzi zaangażowanie odbiorców, którzy dzięki ciekawej prezentacji zaczynają śledzić firmę. Taki efekt, bez wątpienia, jest sporą szansą dla małej firmy. Jeżeli wzbudzasz zainteresowanie, dajesz się zapamiętać, a to sytuacja przynosząca wiele korzyści, dzięki której Twoi odbiorcy mogą Cię polecać dalej.

Wzbudzenie zainteresowania łączy się poniekąd z funkcją informacyjną identyfikacji wizualnej. Możesz zainteresować sobą odbiorców, jeżeli zrozumieją, czym jest Twoja marka, a jej działalność będzie obejmować ich upodobania.

3. Budowanie profesjonalnego wizerunku

Prezentacja marki ma duży wpływ na to, jak odbiorcy postrzegają jej wartość, a to dla małej firmy bardzo korzystny zabieg. Wkład w prezentację jest potwierdzeniem Twojego profesjonalizmu.

Przemyślana identyfikacja wizualna jest wyrazem wysokiej jakości usług firmy. Kiedy odbiorcy zobaczą atrakcyjne logo, a także pozostałe elementy graficzne, od razu w ich głowie zbuduje się obraz profesjonalnej marki. Identyfikacja wizualna odgrywa dużą rolę w pozycjonowaniu marki, tak więc to Ty decydujesz jak będzie postrzegana. Profesjonalny wizerunek tkwi w tym, jak firma pokazuje się swoim odbiorcom.

4. Ukazanie przewagi

Za pomocą identyfikacji wizualnej możesz podkreślić swoje atuty, które odróżniają Cię od innych firm. Jest to szczególnie ważne w sytuacji, kiedy marka chce być postrzegana jako konkurencyjna. Wokół Ciebie może znajdować się wiele firm o podobnej działalności, ale tym, co Cię wyróżni jest Twoja marka.

Wszystkie funkcje identyfikacji wizualnej łączą się ze sobą. Za sprawą atrakcyjnej i spójnej prezentacji marki, wzbudzasz zainteresowanie i podkreślasz profesjonalny wizerunek. Co w konsekwencji sprawia, że zyskujesz przewagę nad pozostałymi firmami, działającymi w branży.

5. Wyróżnienie na tle konkurencji

Najbardziej oczywistym powodem, dla którego mała firma potrzebuje identyfikacji wizualnej jest to, że ​staje się bardziej rozpoznawalna. Niezmienne stosowanie identyfikacji wizualnej ma bezpośredni wpływ na rozpoznawalność marki. Takim sposobem, odbiorca, który zobaczy element wizualny, od razu powiąże go z Twoją firmą. A przez to będzie bardziej skłonny wykonać oczekiwaną przez Ciebie akcję, taką jak np. zakup czy skorzystanie z oferty promocyjnej. Taka sytuacja może mieć miejsce, ponieważ klient poczuje się jakby Cię znał i wówczas podjęcie decyzji będzie dla niego łatwiejsze, bo wzbudziłeś w nim zaufanie.

Jako właściciel małej firmy musisz konsekwentnie utrzymywać spójną identyfikację wizualną marki, ponieważ ona stanowi fundament, na którym można budować sukces marki. Aby zrozumieć siłę identyfikacji wizualnej, pomyśl o silnych markach, chociażby z branży odzieżowej. Na pewno doskonale znasz ich logo i kolory, którymi się posługują. A to właśnie one sprawiają, że możesz je wyróżnić spośród innych sklepów.

Solidna identyfikacja wizualna – szansa na rozwój

Tworzenie identyfikacji wizualnej to inwestycja w przyszłość marki. Choć wiele firm uważa, że na początek projekt logo jest wystarczający, to warto wiedzieć, że tworzenie pozostałych elementów zgodnie z jednym wzorem będzie inwestycją, która zwróci się w postaci wiernych klientów.

Budowanie spójnej komunikacji wizualnej jest ważnym krokiem w rozwoju firmy, który może sprostać wyzwaniom, związanym z pozyskiwaniem klientów. Jeżeli prowadzisz firmę – musisz także mieć identyfikację wizualną, bez niej trudno jest wyróżnić się spośród konkurencji. Kiedy już Ci się to uda, zainteresowanie Twoją ofertą na pewno wzrośnie, a przecież taki jest cel. Dlatego już dziś zacznij kreować swoją markę i twórz spójną identyfikację wizualną!